Lyles, Thomas, dan Holloway membuat catatan terbaik dunia dalam Ujian Kelayakan Olimpik AS

Lyles, Thomas, dan Holloway membuat catatan terbaik  dunia dalam Ujian Kelayakan Olimpik AS

Atlet utama acara pecut menyerlahkan aksi sepanjang bahagian kedua Ujian Kelayakan Olimpik AS di Hayward Field di Eugene, Oregon.

Juara dunia enam kali Noah Lyles menambah satu lagi gelaran Ujian Kelayakan Olimpik ke dalam koleksinya dengan kemenangan dalam acara 200m lelaki pada hari Sabtu dengan catatan masa terbaik dunia 19.53. Rekod kejohanan Michael Johnson 19.66 yang telah bertahan sejak tahun 1996 telah dipecahkan oleh Lyles dalam separuh akhir (19.60), kemudian dipecahkan lagi dalam final. Kejayaan ini mengukuhkan lagi kes Lyles untuk meraih empat pingat emas di Sukan Olimpik di Paris.

“Anda mendakwa anda akan pergi ke sana dan memenangi empat pingat, jadi matlamatnya mesti memenangi 100m dan 200m – tugas telah selesai,” kata Lyles. “Saya berada tepat di mana saya perlu berada.”

Lyles mendahului lima atlet di bawah 20 saat, menunjukkan kehebatan lelaki AS. Dia didorong hingga ke garisan oleh pemenang pingat perak Olimpik Kenny Bednarek, yang mengambil 0.08 daripada catatan peribadinya dengan persembahan tempat keduanya 19.59. Pemenang pingat perak dunia Erriyon Knighton menduduki tempat ketiga dengan catatan terbaik musim 19.77.

Hari Sabtu juga menyaksikan pemenang pingat gangsa Olimpik Gabby Thomas merangkul mahkota dalam acara 200m wanita dengan catatan 21.81, setelah mencatatkan masa terbaik dunia 21.78 dalam separuh akhir.

“Saya rasa segala-galanya semakin baik dan saya telah melakukan tugas saya,” kata Thomas. “Sekarang kita melihat kepada pingat emas.”

Brittany Brown, pemenang pingat perak dunia 2019, menduduki tempat kedua dengan catatan peribadi 21.90, dengan juara NCAA McKenzie Long menduduki tempat ketiga dengan 21.91. Kedua-duanya memperoleh peluang pertama untuk beraksi di Olimpik. Juara dunia 100m Sha’Carri Richardson menduduki tempat keempat, berlari 22.16 selepas menyamai catatan peribadinya 21.92 dalam separuh akhir.

Terdapat percikan api dalam final lari berpagar 110m lelaki pada petang Jumaat apabila Grant Holloway mendahului trio lelaki di bawah 13 saat. Holloway, yang telah memenangi tiga gelaran dunia lepas, mencatat kemenangan dengan masa 12.86, masa kedua terpantas dalam kerjayanya dan hanya 0.06 kurang daripada rekod dunia. Dia akan berusaha untuk memperbaiki prestasinya yang meraih pingat perak dari Olimpik Tokyo.

“Anda berlatih untuk saat itu, dan saat itu hanya datang setiap empat tahun,” kata Holloway. “Jika anda tidak berlatih untuk menjadi pemenang pingat emas Olimpik, maka apa yang anda lakukan? Itu adalah mentaliti saya.”

Freddie Crittenden, pemenang tempat keempat dari Kejohanan Dunia tahun lalu, menduduki tempat kedua dengan catatan peribadi 12.93, dengan pemenang pingat gangsa dunia Daniel Roberts melengkapkan podium dengan catatan peribadi 12.96.

Juara Olimpik Valarie Allman mendominasi dalam memenangi acara lempar cakera wanita pada hari Khamis dengan 70.73m. Dengan pengecualian satu kesalahan, semua lemparannya dalam final melebihi 67 meter. Jayden Ulrich (62.63m) dan Veronica Fraley (62.54m) menduduki tempat kedua dan ketiga masing-masing.

Pemenang pingat perak dunia Tara Davis-Woodhall terselamat daripada ketakutan dalam final lompat jauh wanita selepas membuat kesalahan dalam dua percubaan pertama. Dia mencatatkan jarak dalam pusingan ketiga yang memberinya tiga lagi lompatan, dan dia bergerak ke hadapan dengan lompatan kelima yang dibantu angin sejauh 7.00m (2.6m/s). Itu cukup baik untuk kemenangan, dengan Jasmine Moore tepat di belakangnya dengan 6.98m.

Monae’ Nichols berpindah ke tempat ketiga pada lompatan terakhirnya. Jarak 6.86m juga merupakan jarak kelayakan Olimpik yang tepat, menjamin tempatnya di Paris.

Juara dunia dua kali Chase Jackson mengetuai sekumpulan atlet lontar peluru wanita AS yang kukuh untuk memperoleh tempat dalam pasukan Olimpik pertamanya. Jarak terbaik Jackson 20.10m adalah yang terbaik musim ini. Pemenang pingat perak Olimpik Raven Saunders melontar 19.90m (juga terbaik musim ini) untuk menduduki tempat kedua, dengan juara NCAA dan pemegang rekod kolej Jaida Ross menduduki tempat ketiga (19.60m).

Final lari berhalangan 3000m wanita adalah sangat mendebarkan dengan sembilan pemenang teratas mencatatkan catatan peribadi. Valerie Constien berjaya dalam catatan rekod kejohanan 9:03.22, 15 saat lebih pantas daripada catatan peribadi sebelum 2024. Masa pantas Constien adalah lebih luar biasa memandangkan dia menjalani pembedahan lutut setahun yang lalu.

Courtney Wayment menduduki tempat kedua dalam 9:06.50 dan Marisa Howard menduduki tempat ketiga dalam 9:07.14. Para pemenang podium berpindah ke tempat ketiga, keempat dan kelima masing-masing dalam senarai atlet terbaik sepanjang masa AS.

Weini Kelati, satu-satunya wanita dalam acara itu dengan standard kelayakan Olimpik, muncul sebagai pemenang dalam acara 10,000m wanita dalam 31:41.07. Parker Valby dan Karissa Schweizer bertarung di garisan penamat, kedua-duanya mencatatkan masa 31:41.56 dengan Valby meraih perak dengan perbezaan empat-per-ibu detik.

Ahad (30) akan menyaksikan penutupan Ujian Olimpik AS, dengan 11 final acara dijadualkan. Pemegang rekod dunia Sydney McLaughlin-Levrone akan beraksi hari itu selepas catatan 52.48 terbaik dunianya dalam separuh akhir lari berpagar 400m pada hari Sabtu.

Jessi Gabriel untuk World Athletics


Scroll to Top